torstai 27. kesäkuuta 2013

Helpot leipäset


Kun ei jaksa mitään tehdä, niin laitanpa tänne pari reseptiä, jotka olen lehdestä tai siskoltani bongannut. 
Minä olen keliaakikko, joten ohjeet olen muuttanut gluteenittomiksi versioiksi.
Kelpaa vaikka mökille ilman uunia tehtäväksi tuo toinen, jos ei uuniakaan jaksa käyttää eli paistinpannulla...
------

Tämä reseptin valmistus kestää 5-10 minuuttia, joten jos joskus olen huomannut, että hitsi vie, ei ole gluteenitonta leipää aamupalalle, niin eikun leipomaan tätä! Ja jos ei ole pöydänkulmaakaan, niin eiku käsissä vaan mutruttelee sopiviksi....
Soveltaa voi myös, että laittaa kaikenlaisia siemeniä sekaan jne....

Ellun leipäset (10 kpl)
2,5 dl hiivaleipäjauhoja (gluteenittomaan glut.jauhoja mitä sattuu olemaan)
1 tl soodaa
0,5 tl suolaa
1,5 dl piimää (jos ei satu olemaan, niin jottain muuta nestettä)
1 rkl siirappia (jos sattuu olemaan...)

Yhdistä aineet sekoittaen. Kumoa taikina jauhotetulle leivinpöydälle ja jaa 10 osaan.
Muotoile ohuita kämmenen kokoisia leipäsiä.
Paista leipäsiä teflonpannulla minuutin verran kummaltakin puolelta.
Rasvaa ei tarvita.

------

Olen tämän seuraavan reseptin saanut siskoltani Leenalta pizzapohjan ohjeeksi, mutta keksin, että mikä jottei tätä voi tehdä leipäseksikin, jota itse teen useinkin gluteenittomana:

Pizzapohja tai leipänen (pellillinen)

Sekoita nämä keskenään:
3 dl vehnäjauhoja (tai gluteenitonta jauhoa)
3 dl kaurahiutaleita 
1 tl leivinjauhoa
suolaa ripsaus

Lisää:
3 dl maitoa/vettä
2 rkl öljyä

Levitä pellille leivinpaperin päälle lastan kanssa (on löysähköä).
Paista uunissa noin 220-230 astetta 10-15 minuuttia riippuen uunista.

Gluteenittomaan leipäseen olen laittanut  glut. kaurahiutaleita.
Lisäksi jauhoksi olen laittanut tattarihiutaleita, -jauhoja, glut. jauhoja sekä lisäksi esim. seesaminsiemniä reippaasti - tai juustoraastetta - milloin mitäkin, vähentelen sitten vähän jauhomäärästä, jos lisäyksiä paljonkin.

-----syömään----huutelee.....

1 kommentti:

Unknown kirjoitti...

Oletpa sinä kiltti kun ohjeenkin laitoit. Onneksi minä voin syödä mitä vaan.

Kiitos lohdutuksesta, mutta kyllä nolotti kun ne ostokset unohdin ja ihmiset katsoivat... kuhan tuo höhelö oikein on :(

Niin ja siihen nukkumiseen, aikaisin sen kuvan nappasin. Nukutaan sitten talvella, kun kesällä ei malta :D